StartsidaOm mig / kontaktMitt företagArbetsmöjligheterMina böckerKurser mm.
Mina böcker

Beskrivning:

Utan beröring överlever vi inte! Huden är vårt ”yttre skal” mot omgivningen. Tänk vad skönt det kan vara med en väns arm om axlarna när något känns svårt! Eleverna, alla människor, blir lugnare och mer harmoniska.

Det är mycket viktigt att ni informerar alla föräldrar, innan ni börjar med avslappnings- och samarbetsövningarna.

Läs om beröringslekar som Ballongen, Kramleken, Julgransplundring, Skicka brev ...

Här finns förslag till hur ni på ett bra sätt lägger upp avslappningspass. Tips och idéer på hur ni bäst förbereder ett rum för avslappningsövningar.

Musikförslag samt författarens egna erfarenheter i arbetet med avslappning och beröring.

36 sidor samlade i ett A4-häfte.

Författare: Karin Glaad-Björding. Illustratör, omslag: Kim Nilson. Passar för skolår: F - 6.

Beskrivning:

Med visualiseringsövningar ger du eleverna trygghet, lugn och ro. Stressa av! Skapa en lugn atmosfär. Här är övningar utifrån temat naturupplevelser. Informera gärna alla föräldrar om vad ni gör och i vilket syfte. Här finns visualiseringsövningar som Berget, Dalen,
Ekorrarna, Gläntan, Molnen, ...

Inled övningarna med att läsa berättelsen ”Magdalena kände sig ledsen” högt för gruppen.
Det finns förslag till hur du på ett bra sätt lägger upp visualiseringspassen.

Tips och idéer på hur du bäst förbereder ett rum för övningarna. Tips för eget välbefinnande.
Musik- och litteraturförslag samt författarens egna erfarenheter. Materielet kan användas som komplettering till författarens ”Avslappning och beröring”, art. nr 0192, men det går alldeles utmärkt att använda helt fristående!

37 sidor samlade i ett A4-häfte.

Författare: Karin Glaad-Björding. Illustratör, omslag: Kim Nilson.

Beskrivning:

3 lättlästa häften ("Hallå GUD! Är du där?", "Tjejigt och killigt.", "Maja ska alltid bestämma!") med alltid aktuella ämnen, inte minst i vårt tidevarv. Ämnen som mobbning, empati, social förmåga, att passa in och att vara accepterad. Hur vi är mot andra, vår omgivning och mot oss själva. Etikhäften, som berör, vid moraliska diskussioner!

24 sidor. A5-format.

Författare: Karin Glaad-Björding.
Omslag: Sinisha.

 

  

 

 

 

 

Beskrivning:

40 kort med inledningen till fri skrivning. Fyrfärgskort! Stimulerar eleverna till att skriva egna berättelser! Låt dem leva ut sin glädje eller kanske konfronteras med sina rädslor. Texten på korten sätter igång fantasin. Början är given, men Vad hände sedan?, det är upp till varje elev. I handledningen får du dessutom förslag på olika sätt att utnyttja kortens möjligheter. Texten på korten inspirerar eleverna till att skriva spännande berättelser. Skrivandet blir mycket lättare när det redan finns en ”början”. Korten handlar om flickor och pojkar i olika situationer. T. ex. ”Martin och Kristian hade cyklat ner till ån. De skulle paddla en sväng med sina kajaker. Först tog de på sig sina flytvästar och gick därefter in i skjulet och hämtade kajakerna. De bar ner dem till bryggan. Kristian la i sin kajak först. Då ... ” Innehåller: 40 A5-kort, handledning och trälåda. Passar skolår 3 – 6.

Författare: Karin Glaad-Björding. Illustratör: Kim Nilson.

Beskrivning:
 
40 stycken A5-kort som inbjuder till fri skrivning eller fritt berättande! Inspirera eleverna till att skriva egna berättelser. Texten på korten sätter igång fantasin. Att komma igång och skriva är så mycket lättare
när det redan finns en början. Texterna är skrivna i jag-form och följer årets händelser. Vad händer?
I lärarhandledningen finns förslag på hur du kan använda korten på olika sätt. T. ex. Tisdagen den 31 oktober Klockan är redan åtta. Vad konstigt att pappa inte har kommit hem! Inget motorljud ännu. Jag tittar ut genom mitt fönster för att se om lyktorna från bilen syns. Vad är det som lyser inne bland träden? Flera små ljuspunkter som irrar hit och dit. Vad kan det vara? Innehåller: 40 A5-kort, handledning och trälåda.

Författare: Karin Glaad-Björding.
Illustratör: Kim Nilson.
 
 
 
 
 
 
Artnr:3841
Beskrivning:
Stimulera eleverna till att skriva egna berättelser! Jag kan skriva! är tänkt för elever i skolår 2 - 4. Ett perfekt hjälpmedel och en idébank när de börjar skriva små berättelser.

Kortens inledande texter är skrivna i jag-form, för att eleverna lätt ska identifiera sig och bli lockade att skriva spännande berättelser. Högst upp på alla korten finns det bilder som inspirerar det fortsatta skrivandet.

Det finns en ordbank på varje kort, med tips på ord som kan finnas med i berättelsen. Det finns även en frågebank, som kan hjälpa eleverna att få fart på skrivandet.

T.ex. ”Det ligger is på sjön. Isen är tjock. En bit ut på sjön är det en vak. Upp ur vaken kommer . . ."

Innehåller: 40 A5-kort, handledning och trälåda.
Författare: Karin Glaad-Björding.
 
 
 
 
Artnr:2777
Beskrivning:
Många ordflätor och ordjakter för att träna frekventa svenska ord.

Det är en härlig känsla när en ordfläta är löst! Det här är roligt, samtidigt lärorikt!

Lek in de vanliga orden genom att lösa ordflätor. Gå sedan vidare och träna ytterligare i ordjakter.

Fylld med bilder! Perfekt för Svenska som andraspråk. Lika nyttigt för alla elever som behöver en extra puff i stavning och ordkunskap.

18 ordflätor och 18 ordjakter med samma tema. Teman som kroppen, godis, i affären, fordon, byggnader, verktyg, mat, kläder, symboler, i köket ...

Kopieringsunderlag. 50 sidor. Facit finns.
På CD:n finns alla sidor i färg som PDF:er.

Författare: Karin Glaad-Björding.
Framsida: Camilla Törnell.

 Samtliga böcker och mtrl. går bra att beställa hos "Beta Pedagog" tel: 0340 - 355 05

 

 

StartsidaOm mig / kontaktMitt företagArbetsmöjligheterMina böckerKurser mm.